ID
2023-005

Type
Règle
Secteur
Intersectoriel
État
Période de commentaires du public terminée
Date
Date de remise des commentaires

Nous vous remercions de nous avoir fait part de vos commentaires sur le projet de règle de droits et cotisations de 2022 de l’Autorité ontarienne de réglementation des services financiers (ARSF).

Nous vous sommes reconnaissants pour les commentaires et les questions reçus à ce jour. Vos commentaires contribueront à l’élaboration de notre Plan d’activités annuel de 2023 à 2026.

La période de consultation est maintenant terminée.


L’ARSF propose une modification à la Règle sur les droits qui, si elle est approuvée, réduirait les droits du Nouvel organisme d’autoréglementation pour tenir compte du fait que la Commission des valeurs mobilières de l'Ontario (CVMO) assure déjà la supervision de ses activités. 

L’ARSF, la CVMO et le Nouvel organisme d’autoréglementation travaillent ensemble pour assurer que la participation du Nouvel organisme d’autoréglementation comme organisme d’accréditation en vertu du cadre de protection du titre des professionnels des finances n’entraîne pas de chevauchement réglementaire.

La consultation sur la modification proposée est ouverte et se terminera le 2 juin 2023. Une version finale de la règle proposée sera soumise au ministre des Finances pour approbation après l’examen des commentaires reçus. 

Lors de la première consultation, l’ARSF a reçu plus de 20 observations et commentaires d’intervenants. Dans l’ensemble, les intervenants sont en grande partie très favorables à la mise en œuvre d’une structure des droits modifiée et, par conséquent, il n’y aura pas de changement important à la Règle sur les droits.

Des renseignements sur les changements proposés et un résumé des commentaires des intervenants sont consultables par le public : 

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Avant de commencer, nous vous demandons de ne pas inclure de renseignements personnels ou de renseignements financiers dans vos messages. Si vous devez nous faire part de ce genre de renseignements pour obtenir une réponse à votre question, appelez-nous au 1 800 668-0128 ou envoyez-nous un courriel à [email protected] pour obtenir des instructions.

En soumettant un contenu, vous acceptez que votre document soit publié sur notre portail de participation et utilisé dans des rapports ou d’autres documents préparés par l’Autorité de réglementation des services financiers (ARSF) et qui pourraient rendus publics. Nous avons modéré le contenu pour nous assurer que toutes les publications sont respectueuses et professionnelles. La Loi sur l’accès à l’information et la protection de la vie privée, L.R.O. 1990, chap. F.31, s’applique à tout contenu publié en ligne.

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Secteur Commentaire Date postée Trier par ordre croissant
Secteur des planificateurs et conseilers financiers
[2023-005] The Financial Planning Association of Canada

[2023-005] Andrew Teasdale

[2023-005] Ken Kivenko - Kenmar Associates

Secteur des planificateurs et conseilers financiers
[2023-005] Jason Watt - Business Career College
Please find our comment attached. Thank you for the opportunity.
Secteur des planificateurs et conseilers financiers
[2023-005] Paniz Ghazanfari - Advocis, the Financial Advisors Association of Canada
To Whom It May Concern:

Please find enclosed the Advocis response to the proposed amendments to FSRA's Fee Rule.

Thank you for your consideration.

Best Regards,
Paniz Ghazanfari
Associate Director, Legal and Regulatory
Advocis
Secteur des planificateurs et conseilers financiers
[2023-005] Keith Costello - Canadian Institute of Financial Planning (CIFP)
Re: FSRA's Proposed Fee Rule -- 2nd Consultation

Thank you for your request for comment letters regarding this important consumer protection initiative regarding the use of the titles ‘Financial Planner’ and ‘Financial Advisor’ in Ontario and specifically, on the proposed amendment to the Assessments and Fee Rule (FSRA Fee Rule).
The Canadian Institute of Financial Planning (CIFP) is pleased to represent the views of its more than 7,000 students. Further, our submission also incorporates the comments of our affiliate member organization, The Canadian Institute of Financial Planners (CIFPs), which represents over 10,000 members.

Thank you for taking our comments into consideration.
[2023-005] Consumer Advisory Panel to The Financial Services Regulatory Authority 0f Ontario (FSRA)
The Consumer Advisory Panel had the opportunity to participate in this consultation. The Panels official submission provided in the attached document.
Secteur des planificateurs et conseilers financiers
[2023-005] Bruce McPherson - FAIR Canada

Secteur des planificateurs et conseilers financiers
[2023-005] Devin Mataseje - FP Canada

[2023-005] IIAC Public Affairs - Investment Industry Association of Canada

Secteur des planificateurs et conseilers financiers
[2023-005] Vaughn Hoskins - Hoskins Wealth
This response is regarding the fees applicable to members under the Financial Advisor/Financial Planner Title Protection framework.

This year I have paid an FSRA regulatory fee for both my CLU and my CFP renewal.

My initial view on the FSRA regulatory fees was that I should not have to pay a separate fee for each qualifying designation. Now that I’ve taken time to reflect on it, I question whether I should be paying any FSRA regulatory fee period let alone paying an FSRA regulatory fee for each separate designation. The financial advisory industry is riddled with individuals lacking the proper degree of expertise – shouldn’t regulatory efforts including fees be focused there?

When I reflect on the title protection framework I find myself dissatisfied. Now that a myriad of designations have been accepted (when this was the one time we could have gotten somewhat close to a harmonized standard) my opinion is that the general public will view designations such as the QAFP as being equivalent to the CFP simply because the title protection framework allows use of the same title under either. Simply put, people are not going to do the research in most areas in Canada to be able to distinguish. How I am supposed to convince someone that the CFP is a higher standard than another qualifying designation when the framework says either permits someone to hold the Financial Planner title.

When I wrote the CFP in June 2019 there were 717 writers. The last writing had only 259 writers. I can’t help but feel there is a correlation with the recent decrease in writers and the new framework (even factoring in the surge that took place prior to requiring a university degree).

In closing, although this submission is supposed to be solely about regulatory fees, my view on the title protection framework influences my opinion on paying FSRA fees. The regulatory charges and effort (in my opinion) should be put into monitoring those that do not spend the time on knowledge advancement and professional credentials/development. At present, I do not believe that the title protection framework benefits me whatsoever.

Secteur des régimes de retraite
[2023-005] Brian Jenkins - ActuBen Consulting

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